This is default featured post 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured post 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured post 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured post 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured post 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Saturday, December 3, 2011

Aku ingatkan last week doh! kena jugak!

Tadi kena g beli tikar lagi. Gara-gara kena tipu ngan seller tu r terpakse mummy g tukar tikar lain pulak! Nasib la seller tu kasi tukar kalu tak!!! kalu tak abis lah duit mummy kene ganti tikar baru pulak untuk customer! sian customer kite kena delay tikar die gare2 tikar rosak! Ade ke patut jual tikar camtu. Tak baik sangat2! Mummy pun tak tenang hati kalu b4 jual tu tak check dulu betul2. Nyaknye r ke orang kalu wak keje g2! Bukannye dekat nak g tukar2 tiap minggu. huhuhuhu.

Ondaway tu Zorro dah bagitau awal-awal kalau die tak kasi tukar tinggal je tikar tu kat kedai tu! Sakit hati punye pasal! Terfikir jugak guane lah orang yg dtg beli dari Semenanjung tu & dapat tikar rosak memang kesian lah takleh nak tukar kan?? Korang nampak tak permainannye? Beli jelah ngan mummy jawabnye atlis mummy leh gk g tukar lain untuk korang!... hahaha

Ikutkan dah tutup kedai dah minggu lepas tapi gara-gara ni and order dari kazen mummy si Owner Tadika dan Along jadi mummy turutkan juga. Plus, tolong belikan untuk Puan Falisa sekali. Alang kepalang kan? 

Cuaca lah hujan agak lebat. Kesian Aqif sebab kena angkut jugak dalam hujan pon! 

Gini lah sayangku, Aqif. Demi mencari rezeki mummy ngan dedi terpaksa juga angkut Aqif yang makin hari makin besar + berat tuh! Dah la Aqif nyenyak sangat tido dalam pangkuan mummy... Mummy mintak maaf kalu Aqif tak selesa ye. Ye lah tangan mummy ade 2 je. mane nak dukung Aqif, mane nak pegang payung, nak jaga tuala atas kepala Aqif dari jatuh.... Maaf sebab tiap-tiap Sabtu Aqif terpaksa hadapi situasi gini. Panas, Hujan, Debu, Bising...

Huhuhuhu... Ter emosional lah pulak! Mummy sayang Aqif!

Muke TENSION sebab asyik kena angkut jeh! 

Nak yang ni lah mummy!

Lepak lu mummy.. Aqif lenguh r dari tadi lagi duk belek tikar! haha
Yang orang kedai bukan yang aku punye! Sape2 nak order leh r bgtau ye. Tapi Tahun depan la pulak. Sekarang dah tutup kedai! Happy Holiday!

Aduhai mane pulak tak pickup the phone nih. Mummy buat busy! Hehehe
 Layan tak gambar-gambar ni? Layan tak layan pun korang layan kan je la. Nasib korang lah! hahaha Ni gambar minggu-minggu yang lepas2 doh. Tadi tak bergambar pun memandangkan hujan turun dengan agak lebat. K la.. Gud Nyte dears!

Segmen: Mencari Blogger Setiap Negeri

Korang-korang ade Segmen baru ni. Agak menarik tu yg mummy nk join kan? 
Segmen mummy korang dah tak nak join, mummy merajuklah join segmen blogger lain je lah! huhuhu

Mummy lahir kat Kuantan, Pahang. Tapi membesar di Kemaman, Terengganu. Mummy belajar kat Kemaman Terengganu, Kuantan Pahang dan Arau Perlis. Now mummy duk kat bumi kenyalang, Sarawak!

Conclusionnya, tak kesah lah korang blogger dari negeri mane pon. Mummy still kawan ngan korang oke?! Mummy janji! kekeke Dapat kawan2 senegeri leh gok lepas2 rindu kat kampung terchinta. Dok gitu? Ke guane? Hehehe



Mummy tag NaimBayu SenjaEzate

Friday, December 2, 2011

Merlin Is Back! Season 4 in coming

Korang layan tak citer Merlin ni? Citer pebret mak ngan ayah mummy ni! Kalau mummy memang gile betol lah ke budak Merlin sorang ni! Cute banget! Macam comey je ge Aqif kan? Hahaha Siap mase pregnant sempat lagi mummy duk harap Aqif kena jugaklah tempias "kecutetan" Merlin ni. Ade ke patut?? Hihihi.. Agak2 Aqif puteh melepak ni sebab kenan 'Merlin' kot? Bukan ape, dedi ngan mummy die tak berape nak cerah sangat la katakan... Hahhaa merapu lagi!


Bile lah nak kuar kat TV3 ni. 2 3 hari ni dapat tengok iklan je. Rasanya tahun baru nanti lah kot kan? Aduh sangat tak sabar nak tunggu. Atceli ade je dlm tenet ni kalu nk download tapi feel die mcm tak same la ngan tengok dalam tv. Kalu download free ni kdg2 subtitle takde! Mummy dah la BI A+++ kan taim skolah dulu! Kat UiTM pun nyaris-nyaris nak repeat paper je sebab dah terlalu pandai sangat! Oooppss.... terbuka pekung di dade la pulak!

Kesimpulannya, mummy memang sangat2 tak sabar nak tunggu Merlin! Ni ade skit sejarah MERLIN buat korang! Kita kasi hangat sikit kan.... Korang baca lah kat entri lepas!


Siapa Merlin SEBENARNYA???

Merlin versi zaman moden! a.k.a Colin Morgan
Sebab mummy suke sangat ngan Merlin ni, try la jugak duk godek-godek kat En Google tapi memang tak jupe fakta & sejarah sebenar pasal Merlin ni. Ni je yg mummy jumpe. Tak tahu lah betul ke tak. 

Jom layan hasil essay terbaik kelas dua tahun 1973-1974 oleh Mia A. Van Dawson dan Shezna Greyhaunt nih... Sekadar kongsi sejarah Dunia Sihir. Sekadar hiburan oke! Hehehehe


Nama : Mia A. Van Dawson
Asrama : Gryffindor
Tahun/Kelas : Pertama/Sejarah Sihir

Merlin dan Sejarahnya

Merlin adalah seorang tukang sihir dalam legenda Arthur. Ia pertama muncul secara tertulis dalam Historia Regum Britanniae karya Geoffrey of Monmouth dan didasarkan pada gabungan beberapa tokoh sejarah dan legenda. Geoffrey menggabungkan cerita-cerita mengenai Myrddin Wyllt (Merlinus Caledonensis) yang tidak ada hubungannya dengan Raja Arthur dengan cerita-cerita Ambrosius Aurelianus untuk membentuk tokoh yang dinamainya Merlin Ambrosius.

I. Merlin dengan seribu wajahnya
Merlin merupakan salah satu dari figure yang paling mempesona dalam literature Walesi dan Legenda Arthur. Merlin adalah seorang laki-laki misteri dan sihir; pertentangan dan kontroversi mengepung hidup nya. Merlin mengenakan banyak topi : ia adalah suatu ahli sihir/ jagoan atau tukang sihir, seorang nabi, suatu penyair, suatu penasehat dan suatu guru privat. Ia nampak sebagai anak laki-laki muda dengan tidak mempunyai bapak. Ia nampak sebagai suatu orang tua bijaksana , dengan memberi kebijaksanaan nya kepada empat Para raja Britania secara turun temurun.

Menurut sejarawan Wales, Nennius, Merlin nampak sebagai anak laki-laki muda, hanyalah di bawah nama Emrys atau sebagai Ambrosius dalam Latin, dengan Raja Britania, Vortigern.

Dalam karyanya, sejarah dengan judul merekatkan kembali Britanniae (” Sejarah Para raja Inggris”, c. 1137), Geoffrey Monmouth menulis bahwa Merlin adalah seorang putra suatu biarawati dan cucu lelaki Raja Demetia di selatan Wales. Seperti bapak nya, ia adalah baik suatu setan maupun suatu mimpi buruk. Merlin adalah suatu paradox, ia adalah putra setan, namun ia adalah pelayan Tuhan.

Merlin telah dikenali kepada penyair Wales khayal nama Myrddin almarhum 6th abad, di (dalam) puisi Wales yang di sebut Afallenau dan beberapa lain syair/puisi, yang dipelihara naskah yang di kenal sebagai Buku Hitam Carmarthen , c. 1250.

II. Putra setan?
Secara tradisi ia dilahirkan dari ayah incubus dan ibu manusia, dan mendapat kekuatan sihirnya dari perpaduan yang ajaib ini. Incubus adalah setan yang menghamili ibu Merlin di malam saat ibu Merlin ini tidur tanpa berdoa terlebih dahuhlu. Hingga wanita ini hamil dan tidak bias menjelaskan asal muasal kehamilannya. Merlin menjadi penasehat raja Arthur sampai ia disihir dan ditawan oleh Lady of the Lake. Legenda lain mengatakan bahwa ia jatuh cinta padanya dan hidup bersamanya dengan bahagia.

III. Merlin dan Arthur
Ketika luther meninggal, Merlin memberitahu Baron logres bahwa hanya orang yang bisa mencabut pedang dari batu tersebut yang akan menjadi raja yang sah. Merlin sangat bertanggung jawab atas penyerahan mahkota pada Arthur. Beberapa raja merasa tidak percaya jika hanya Arthur yang bisa mengambil pedang tersebut dari batu. Merlin ikut terlibat untuk membantu Arthur, memeberikan srategi pada Arthur, agar Arthur bisa memenangkan perseterruan dan perperangan melawan para baron yang memberontak.

Ketika Arthur mematahkan pedang yang dimenangkannya dari perperangan dengan King Pellinor (Pellehen), Merlin membawa Arthur ke danau dimana ia menerima pedang baru dari ‘The Lady of Lake’ yaitu pedang Excallibur yang asli. Merlin mengatakan pada raja muda, bahwa sarung pedang lebih baik dari pedang, karena akan melindunginya dari luka dan pendarahan saat membawa pedang ini. Kemudian nantinya Morgan le Fay akan mencuri sarung pedang tersebut.

Merlin tidak hanya menjadi penasihat ke Arthur. Di Didot Perceval, ia membantu Perceval dalam beberapa petualangan. Dalam ‘Deretan Du Merlin’, Merlin tidak berhasil mencoba untuk memandu Tuan Balin.

Merlin meramalkan kebesaran Lancelot Dan Tristan, meskipun Merlin meninggal tidak lama sesudah Lancelot telah dilahirkan

Nak tahu Nasib Merlin pulak? Bacalah selanjutnya....
IV. Nasib Merlin
Ada beberapa versi Kematian Merlin’s atau hilangnya yang secara misterius dari legenda . Merlin telah dilibatkan dalam Konsepsi Arthur’s, tetapi tidak nampak lagi di dalam Pemerintahan Arthur’s.

Dalam cerita selanjutnya, Merlin masih hidup ketika Arthur menjadi raja. Di (dalam) Didot Perceval, ia hidup lebih lama dari Arthur dan ksatria Meja Bundar, di (dalam) pertempuran yang akhir melawan terhadap Mordred. [Itu] adalah ia yang memandu Perceval di [dalam] langkah akhir mencari Grail Yang suci [itu]. Merlin menceritakan [kepada] Perceval yang ia tidak akan mati sampai akhir dunia.

Dalam beberapa cerita, seorang gadis yang telah menjerat Merlin di (dalam) suatu keterpikatan. yang paling terkenal Adalah ‘The Lady of Lake’. Lagi, ada sedikit versi [yang] menyertakan kematian nya di tangan ‘The Lady of Lake’.

The Lady of Lake adalah suatu ahli sihir wanita kuat dan nyonya Otherworldly dunia, yang tersembunyi oleh illusionary danau. Tha Lady of Lake telah dikenal oleh beberapa lain nama, seperti Niniane, Viviane Dan Nimue. Kebingungan lebih lanjut muncul ketika pengarang beberapa mendaftar beberapa wanita-wanita dengan sebutan/judul The Lady of The Lake.

Variasi nama tergantung pada pengarang itu sendiri, tetapi apapun namanya, yang paling utama adalah ibu angkat Lancelot Dan Ahli sihir wanita yang telah menjerat Merlin di (dalam) suatu keterpikatan. Dia nampak baik Niniane Maupun Viviane di (dalam) Terjemahan Injil dalam bahasalatin Atau Post-Vulgate beredar; [selagi/sedang] Morte D’Arthur, Malory [memanggil/hubungi] Nimue nya.

Di (dalam) Terjemahan Injil dalam bahasalatin Merlin, Niniane Atau Viviane, The Lady of Lake menjumpai Merlin untuk pertama kali, saat dia hanya berumur duabelas tahun. Dia telah dibuat kagum oleh kekuatan Merlin. Dia berjanji untuk mencintai dia jika Merlin akan mengajar nya semua seni nya. Bertahun-Tahun kemudian, Merlin jumpa Niniane lagi. Melalui/Sampai dalih, Niniane menggoda dan menggunakan sihir nya untuk mengurungnya di dalam menara, dimana Merlin tidak bisa mempunyai kekuatan untuk keluar. Dan The Lady of lake bisa sesuka hati untuk mengunjunginya.

Dia menggunakan Cinta Merlin’s, sedemikian sehingga ia akan mengajar sihir nya nya. Sebagai balasan, untuk/karena pelajaran di (dalam) sihir, Niniane menawarkan untuk kembali[kan cinta nya, tak lain hanya suatu dalih untuk memperoleh [kuasa/ tenaga] untuk menjerat ahli sihir/ jagoan [itu]. Merlin juga telah membangun rumah nya di Danau Diana, di dalam hutan Broceliande, [yang] mungkin di (dalam) Brittany. Dengan [kuasa/ tenaga] nya, ia sembunyi[kan] daerah nya kasat mata, sedemikian sehingga seseorang [siapa] yang bepergian dengan, akan hanya lihat danau [itu] sebagai ganti rumah nya.

Di hutan Broceliande yang menyedihkan ( beberapa [memanggil/hubungi] ia/nya Darnantes), Niniane menggunakan Sihir Kepunyaan Merlin’s melawan terhadap tukang sihir; dia memakamkan Merlin di dalam batu karang.

Merlin
Shezna Greyhaunt
Slytherin


I. Latar Belakang
Demi Merlin! Atau Jenggot Merlin!. Sudah umum bagi para penyihir menggunakan nama itu ketika mereka dihadapkan pada sesuatu yang membuat mereka terperangah, terpana, tidak percaya, atau sesuatu yang membuat mereka takjub luar biasa. Frase itu menunjukkan betapa Merlin sangat terkenal dan begitu akrab di telinga penyihir kebanyakan, meski informasi utama tentang bagaimana rupa dan seperti apa sebenarnya penyihir terkenal ini hanya mereka dapatkan dari kartu Coklat Kodok. Lalu siapa sebenarnya Merlin?

II. Merlin yang Kita Kenal
Merlin, sebagaimana yang kita tahu, adalah penyihir terkenal (tentu saja, penyihir kecil berumur 2 tahun pun tahu cara menyebutkan Merlin) sepanjang masa. Merlin adalah spesialis mantra yang dikenal sebagai ‘The Prince of Enchanters’, dan merupakan salah satu penasihat King Arthur (yang mana dahulu adalah seorang pemimpin kerajaan yang sekarang menjadi bagian dari Ingrgris. Merlin percaya bahwa kaum penyihir harus bahu-membahu dengan para muggle dan mendirikan Order of Merlin di mana badan atau organisasi penyihir ini dimaksudkan untuk mendukung hukum sihir yang melindungi dan bermanfaat bagi muggle.

III. Merlin dalam Sejarah Muggle
Muggle memiliki versi mereka sendiri tentang Merlin. Muggle pun menganggap Merlin sebagai seorang penyihir (dan ia memang penyihir) dalam legenda Raja Arthur sebagaimana yang telah disebutkan di atas. Dalam sejarah yang diketahui secara terbatas dan parsial oleh para muggle, Muggle Geoffrey Monmouth (”Sejarah Para raja Inggris“, c. 1137) menulis bahwa Merlin adalah seorang putra suatu biarawati dan cucu lelaki Raja Demetia di selatan Wales. Lain lagi yang dikatakan oleh Muggle sejarawan Wales, Nennius. Baginya, Merlin nampak sebagai anak laki-laki muda, hanyalah di bawah nama Emrys atau sebagai Ambrosius dalam Latin, dengan Raja Britania, Vortigern.

IV. Merlin dan Excalibur
Merlin dalam dunia muggle tidak bisa dipisahkan dari legenda Raja Arthur, dan Legenda Raja Arthur tidak bisa dipisahkan dari pedang Excalibur. Merlin memberitahu Baron Logres bahwa hanya orang yang bisa mencabut pedang dari sebuah batu di mana pedag Excalibur dari tertancap yang akan menjadi raja yang sah. Kita tahu bahwa Arthur akhirnya berhasil mencabut pedang tersebut meskipun di kemudiah hari Arthur akan mendapatkan pedang yang asli dari tangan ‘Lady of Lake’ saat pedang yang dimenangkannya dari perperangan dengan King Pellinor (Pellehen) patah.

Merlin berperanan dan bertanggung jawab atas penyerahan mahkota pada Arthur. Merlin ikut terlibat untuk membantu Arthur, memberikan strategi pada Arthur, agar Arthur bisa memenangkan perseterruan dan perperangan melawan para baron yang memberontak. Tidak hanya itu, Merlin memberikan banyak saran bagi Arthur terutama soal sarung pedang lebih baik dari pedang, karena akan melindunginya dari luka dan pendarahan saat membawa pedang ini. Kelak, Morgan le Fay mencuri sarung pedang tersebut.

V. Penutup
Merlin terkenal tidak hanya di dunia Sihir. Merlin mungkin satu-satunya penyihir yang tidak ikut diburu dan dibakar pada masa-masa pertikaian antara dunia sihir dengan dunia muggle. Merlin memiliki akar sejarah yang kuat baik di dunia penyihir dan di dunia muggle, dan karenanya penghormatan sudah sepantasnya diberikan bagi Merlin—dengan tidak sekedar menjadikannya ‘another face on the frog chocolate collection card’. Baik penyihir muda maupun muggle harus memiliki pengetahuan memadai tentangnya. 


*nota kaki: Ada yang samakan Merlin dengan Dajjal. Sifat2 dajjal ni seperti datang tanpa tahu asal, hilang tanpa berita, akan tinggalkan jejak bile die pegi sesuatu tempat dll. Tak tahu lah mummy. Tak sempat nak kaji lagi. Nanti kalu rajin2 mummy share pulak pasal dajjal oke ngan korang! Sejarah Merlin tu sekadar hiburan je tau. Korang jangan nak lebih-lebih pulak sudah lah! Heheheh Wassalam!

Thursday, December 1, 2011

Peranan Muzik Memupuk Minda Kanak-Kanak


MUZIK sentiasa menjadi sebahagian penting dalam sistem pembelajaran kanak-kanak. Misalnya, seorang ibu akan mendendangkan irama lagu semasa mendodoikan anaknya untuk tidur, menyanyikan nada irama kanak-kanak apabila menyampaikan cerita fiksyen atau sejarah, serta aktiviti nyanyi-bersama yang dipelajari kanak-kanak semasa di rumah atau di prasekolah.

Semua rangsangan stimulasi ini memberikan perkembangan yang sihat kepada bayi dan kanak-kanak.

Kajian terbaru membuktikan bahawa muzik boleh memantapkan perkembangan bahasa, hubungan bunyi-perkataan, keupayaan matematik kanak-kanak dan sesetengahnya meningkatkan keupayaan intelektual kanak-kanak.

Pada trimester ketiga pembesaran janin, otak sedang membuat persediaan untuk operasi lengkap. Oleh itu, ia mudah menerima sebarang bentuk informasi. Ketika itu, telinga fetus telah terbentuk sepenuhnya dan perlahan-lahan mula mengenali suara ibu dan bunyi sekeliling.

Pada peringkat ini, Stimulasi Prenatal adalah digalakkan kerana kaedah ini melibatkan pelbagai rangsangan seperti bunyi, gerakan, tekanan dan getaran unuk berkomunikasi dengan bayi anda sebelum bayi dilahirkan.

Pada peringkat ini, bayi mula belajar mengenali dan bertindak-balas kepada rangsangan berbeza yang membantu dalam perkembangan fizikal, mental dan deria mereka. Latihan ini membantu mengukuhkan ikatan hubungan ibu dan bayi, serta membantu dalam perkembangan emosi dan potensi intelektual bayi.

Dalam tempoh sebelum dan selepas bayi dilahirkan, muzik klasik telah diyakini dapat memberi pengaruh yang kuat terhadap kepintaran kanak-kanak. Tetapi kajian menunjukkan bahawa walaupun kebanyakan degupan jantung bayi bertindak balas terhadap muzik klasik, tiada kajian yang dapat membuktikan bahawa bayi hanya menggemari muzik klasik.

Kepelbagaian muzik

Kebanyakan pakar kanak-kanak akan bersetuju bahawa kesesuaian muzik untuk bayi dan kanak-kanak adalah tidak terhad, asalkan muzik tersebut tidak terlalu kuat atau menyakiti telinga bayi.

“Kepelbagaian jenis muzik berguna untuk masa depan bayi anda kerana ia memupuk kemahiran menulis, membaca dan perbahasan,” kata Dr. Lihanna Borhan, pensyarah Perkembangan Kanak-kanak di Universiti Malaya.

Baru-baru ini, ibu bapa di Malaysia telah dibanci tentang dua soalan berhubung muzik dalam perkembangan awal anak mereka melalui Tinjauan Pendapat Ibu Bapa Bijak yang dikendalikan oleh Mead Johnson Nutritionals.

Salah satu soalan yang dikemukakan mengkehendaki ibu bapa memberikan pendapat mereka sama ada muzik membantu anak mereka belajar dengan lebih baik.

91 peratus ibu bapa yang dibanci bersetuju dengan persoalan tersebut dan memberikan kesimpulan bahawa lebih ramai ibu bapa kini yang terdedah kepada sumber-sumber yang membantu dalam perkembangan awal anak-anak mereka termasuk muzik.

Satu lagi soalan yang dikemukakan adalah pilihan ibu bapa terhadap muzik klasikal atau muzik pop untuk anak mereka. Ia memberikan tindak balas bercampur kerana 57 peratus memilih muzik klasik manakala 43 peratus memilih muzik pop.

Walaupun majoriti ibu bapa menjawab ya, terdapat golongan ibu bapa yang berpendapat bahawa muzik pop juga bersesuaian. Ini mungkin boleh dikaitkan dengan bagaimana cara ibubapa pada masa ini menggunakan muzik sebagai alat pembelajaran.

Apabila bayi anda mula membesar, dia mula bergoyang, bergerak dan menari mengikut irama muzik. Semua bayi mempunyai naluri deria irama dan menggemari muzik. Ingat lagi irama kanak-kanak yang anda pelajari di zaman kanak-kanak? Jika anda suka menyanyi Twinkle Twinkle Little Star, begitu juga dengan bayi anda.
Perasaan

Ibu bapa juga boleh mengetahui perasaan bayi anda dengan mengaitkan muzik atau bunyi yang menghasilkan reaksi tertentu. Misalnya, apabila bayi atau anak anda tidak gembira, ibu biasanya akan mendakap anak mereka, mendendang atau mendodoikan anak dengan irama muzik.

Tidak kisahlah jika anda boleh menyanyi dengan sedap atau tidak, nada yang tenang atau melodi yang mendamaikan di sebalik suara ibu membantu menenangkan emosi bayi. Ringkasnya, bunyi yang tenang mempunyai kesan menenangkan terhadap bayi.

Lagu pop atau rancak boleh meningkatkan semangat kanak-kanak, menjadikan mereka gembira dan bertenaga, apabila mereka menari mengikut irama muzik. Sebaliknya, muzik klasikal membantu mengekalkan perhatian dan tumpuan kanak-kanak, menjadikan mereka tenang dan patuh.

Dalam usia enam tahun pertama mereka, kanak-kanak boleh berlagu mengikut irama apabila mereka cuba membezakan deria dan bunyi dari irama muzik serta memperoleh penyampaian visual bunyi tersebut.

Proses mendapatkan maksud dari bunyi merupakan kunci utama untuk permulaan kanak-kanak dalam perkembangan bahasa.

Semasa usia bertatih, anak boleh menentukan penekanan terhadap bunyi seperti Tidak dan Berhenti, diikuti oleh bunyi geram, nada tinggi atau lain-lain konotasi agresif.

Ini juga boleh digunakan untuk perkataan positif seperti, Baik, Bagus atau Hebat. Kanak-kanak berupaya untuk mentafsirkan maksud melalui nada perkataan; umumnya jika apa-apa perkataan yang diucapkan tidak mempunyai ritma yang betul, tidak ada seorangpun yang boleh memahaminya.

Otak kiri

Pada bahagian kiri otak, terdapat Kawasan Broca yang juga dikenali sebagai Memori Tugasan Verbal. Bahagian otak ini mengendalikan semua simpanan dan pemprosesan informasi verbal, serta peranan penting pemprosesan bahasa. Semasa usia awal perkembangan kanak-kanak, mendengar adalah lebih baik dari membaca, sering dianggap sebagai bentuk pembelajaran yang efektif.

Memandangkan bahasa ucapan biasanya sementara, apa-apa bunyi yang tertinggal di belakang disalurkan dengan cepat dan disimpan dalam otak untuk rujukan dan perkaitan di masa depan. Oleh itu, pemahaman mendengar mengesyorkan bahawa lebih banyak pemprosesan semantik dalam Kawasan Broca.

Misalnya, dalam bahasa Mandarin, setiap suku kata dan nada adalah penting dalam membezakan di antara satu perkataan dengan perkataan yang lain; jika diucapkan mengikut tahap nada yang berbeza, perkataan mi mungkin bermaksud untuk mengecilkan mata, nasi atau kebingungan.

Muzik juga memiliki keupayaan memulih ke atas kanak-kanak. Mengikut hasil kajian yang dijalankan oleh Stanford University telah mendedahkan bahawa muzik meningkatkan pembacaan untuk kanak-kanak dileksia.

Seperti yang dinyatakan dari awal, pengalaman muzikal boleh meningkatkan keupayaan otak untuk mengenalpasti dengan cepat perubahan bunyi dan nada.

John Gabrielli, bekas Profesor Psikologi Stanford menekankannya dengan berkata: “Apa yang ditunjukkan oleh kajian ini, yang penting, terdapat aspek tertentu bahasa…Yang berubah dalam minda dan otak manusia dengan latihan muzikal.”

Kajian dijalankan turut mencadangkan bahawa memainkan alat muzik mempunyai faedah kognitif, walaupun tahap ukurannya belum ditentukan.

Di dalam artikel “Adakah muzik menjadikan kita lebih pintar? (“Does music make us smarter?”) oleh BabyClassroom.com mengaitkan muzik dengan perkembangan awal otak.

Mereka memetik kajian oleh Dr. Frances Rauscher dan Dr. Gordon Shaw yang menunjukkan bahawa kanak-kanak prasekolah yang mengambil pelajaran muzik menampilkan keupayaan pemikiran spatial dan temporal (yang merupakan asas penting untuk matematik dan sains) dan prestasi yang lebih baik dalam menjalankan tugas dibandingkan rakan mereka yang tidak mengambil pelajaran muzik, termasuk mereka yang mengambil pelajaran komputer dalam tempoh yang sama.

Selain daripada itu, muzik juga telah dikaitkan dengan peningkatan celik huruf. Malah, muzik sememangnya menjadi komponen penting dalam perkembangan bahasa kerana ia merupakan cara yang baik untuk melibatkan kanak-kanak dalam menerokai bunyi dan perkataan, manakala irama pula alat yang berguna untuk meningkatkan memori. Contoh terbaik adalah lagu huruf. Sesetengah orang dewasa masih menyanyikan ABCDE hingga Z untuk membaca huruf.

Dengan pendedahan muzik dan latihan muzikal, anak anda berupaya untuk memahami maklumat baru dengan lebih baik dan cepat, kerana muzik meningkatkan keupayaan mental.

Satu lagi faktor positif muzik adalah ia merangsang keyakinan dan harga diri anak anda. Ya, muzik boleh memberikan faktor penting untuk perkembangan dan pembesaran kanak-kanak. Bagaimanapun, ibu bapa dinasihatkan tidak menggunakan pelajaran muzik yang boleh memberi tekanan kepada anak-anak sehingga melampaui keupayaan mereka kerana ini boleh memberikan akibat negatif.

Keseronokan adalah kunci kepada apa jua proses pembelajaran dan ibubapa perlu sentiasa bersama anak dan berinteraksi dengan mereka untuk memperoleh sepenuhnya kreativiti anak mereka, meningkatkan kemahiran motor atau mengatasi halangan kognitis anak mereka.

Menyanyi, bermain dan menarilah bersama anak anda, kerana tiada pembelajaran yang lengkap tanpa ibu bapa.


SUMBER: Mead Johnson Nutritionals

Cute Gummy Bear For Your Baby

Hai mummy semua! Anak2 dah tidur ke? Dah pukul bape dah ni kan? Aqif mummy ni bese la kan masih aktif lagi ni duk menilik majalah-majalah dedi die sambil2 menjelajah segenap pelusuk bilik. Kadang-kadang tak tahu nak hiburkan baby kita ni macamne kan? Sian gak macam bosan je mummy tengok Aqif ni. Nak ajar blogging tak buleh lagi. Kalau la boleh kan?? Ahaks!

2 hari lepas klu tak silap, sayang mummy, ebu Ijah ade buat special dedicated untuk mummy lagu baby ni tau! Sonok sangat2! Mesti Amani duk terloncat-loncat macam Aqif bile dengar lagu ni kan? Aqif betol2 tergedik-gedik taim layan lagu ni. Mummy pasang yang lain siap marah lagi menanges sekali! Dedi pun siap sound lagi " Takdok lagu lain ke? Kat 30x doh pasang lagu tule!" Hehheehe Sori r dedi... Bukan salah mummy! Aqif ni suke sangat lagu ni! 

Atceli, selain pasang lagu-lagu ketuhanan & zikir-zikir tu, tak salah jugak sekali sekale pasang lagu ni utk baby kita. Kajian terbaru membuktikan bahawa muzik boleh memantapkan perkembangan bahasa, hubungan bunyi-perkataan, keupayaan matematik kanak-kanak dan sesetengahnya meningkatkan keupayaan intelektual kanak-kanak.So, leh kembangkan otak anak kita jugak sambil layan telatah anak2 yg sangat menggedik & menghiburkan tuh!  JOM KITA LAYAN SAMA-SAMA OKE! Anak tu jangan lupa packing awal-awal dulu depan pc / lappy tu before play! Let's FUN oke!


"Sangat Praktikal Di Pasang Ketika Anak Sedang Membuat Perangai"
"SELAMAT MENCUBA"

Yes! Akhirnya Disember Datang Jugak!!


Hepi giler bile tengok2 kalendar dah 1 Disember rupenya hari ni. Padahal 5 6 minit lagi nak masuk 2 Disember dah kot? Lampi betoilah mummy nih! Hihi Dah mummy hepi apekebendenya ni? Takkan tak sabar nak sambut Kismis kot? Kismis? Kismis utk makan oke! Christmas lah! Agagagaga Nehi nehi!!! Of coz not! Mummy tak sabar nak counting hari nak balik kampung nih! 2 minggu lagi!! Yeaayy!! Yeayy!! OOoo ooOO Balik Kampung! Hati Riang!!! Insyallah... Moga dipanjangkan umur! 

Nanti leh r tengok status2 counting kat FB mummy macam kebiasaannye. Aikk ade jugak ke yg nak tengok ni? Mummy agak mestilah korang meluatkan? Alaa.. tak kesah lah.. Janji mummy nak menghitung hari... detik demi detik... huhuhu.. Sangat tak sabar nak balik! My Zorro pun duk bertanya tadi " Doh yang Ya excited ngak nok balik tu bakpe?" loghat Tranung abis! Na na na na tranung kite! mummy jawabkan je lah " Mesti r excited bang! Lame doh dok balik kang!?" " Lame bendenye! Kang balik doh raye bulan 9 aritu?.." hahahha bulan 9 pon lame r jugok tuh! Tak kire r nok excited jugok!

Difikir-fikir ape yang seronok sangat nak balik ni?? Jawapan standard "mestilah sebab family! rindu sangat2 kat dorang!" boleh pakai ke? suke hati korang lah nak pakai ke tak. selagi leh pakai, pakai je lah. Agak-agak tak muat beli r yang baru pulak! Orait tak? Hehehehe

  1. Memang balik nak jumpe family. My Mak, My Ayah, Brother & Sister. Then, My MIL (Mak In Law), BIL, SIL & Anak-anak buah, budak nakal Boboy ngan si comel Dania!
  2. Ooohh!! Aku sangat2 lah tak sabar ketemu Cik Lappy! Dah lame die terperuk je kat umah tu. Sian die! My Ayah kabo Cik Lappy dah sehat cume 'patah tengkuk' jeh! Kena bawak pegi 'hospital' lah nanti... Aduh.. duit duit! di mana kau duit!! 
  3. Even cuti kejap dalam 2 weeks je, harap2 boleh tengok & ziarah newborn baby dari kawan-kawan aku! Ramai kot... Ekin (geng Teknik Kemaman, Baisatul, Lyn, (geng SI2, Huda (geng BCG Teknik Seri Pelindung & Ira (nasib umoh die dekat umoh MIL jeh!) Moga2 aku mampu menjalankan misi 'lawatan sambil bergosip' nanti disamping leh kenalkan Aqif ngan geng-geng baru! 
  4. Lastly, BIL (Brother In Law a.k.a Abang Ipar) nak bertunang 23hb nanti! Finally!

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites